Novodobým trendem na současném realitním trhu je prodat nemovitost bez tzv. “RK”. V inzerátech s nabídkami nemovitostí se čím dál více objevují dodatky “RK nevolat”. Někteří lidé si myslí, že ušetří na provizi RK a prodají si nemovitost bez problémů sami. Ale bohužel při prodeji nemovitostí na vás můžou “vyskočit” možná rizika a problémy, které jste na začátku jako “laik” nemohli předvídat.
Může se vám stát, že přehlédnete tyto věci, jako například:
prodej nemovitosti bez přístupu – po prodeji zjistíte, že jste nezkontrolovali vlastnictví příjezdové komunikace
nemovitost leží částečně na cizím pozemku – část domu může stát na cizím pozemku
věcné břemeno na listu vlastnictví – omezuje vlastníka nemovitosti ve prospěch někoho jiného tak, že je povinen něco trpět, něčeho se zdržet, nebo něco konat; případná omezení vlastnického práva se nachází v části “C” listu vlastnictví
zástavní právo na nemovitosti – omezení vlastnického práva – slouží k zajištění pohledávky, nachází se v části “C” listu vlastnictví
může na nemovitost během prodeje vyskočit exekuce
skryté vady – je důležité při prodeji upozornit na všechny vady na nemovitosti a ty zapsat do smlouvy, jelikož pokud s nimi nebude zájemce seznámen, může i zpětně nárokovat náhradu za škodu nebo odstoupit od smlouvy, atd.
A poté už vám nic jiného nezbyde, než vyhledat odborníka na daný problém, který se vám prodraží.
Já vám vysvětlím v bodech, proč je dobré využít služeb kvalifikovaného realitního makléře.
Především se nemusíte starat o celý chod prodeje nemovitosti – makléř za vás vyřídí spoustu věcí.
Například:
připraví všechny podklady pro inzerci – fotodokumentace, vytvoření poutavého inzerátu, zkontroluje všechna případná omezení na nemovitosti, zařídí aktuální list vlastnictví, zkontroluje snímek z katastrální mapy a porovná ho s aktuálním stavem, zda-li vše odpovídá tomu, jak je uvedeno na snímku; zařídí vytvoření PENB (průkaz energetické náročnosti), zjistí aktuální tržní cenu nemovitosti, podívá se do územní plánu, jaké přípustné využití má daný pozemek, apod.
organizuje prohlídky s klienty a zajišťuje veškerou komunikaci s nimi
vyselektuje všechny potenciální zájemce a vybere toho “pravého” a poté to probere s majitelem
zařídí právní dokumenty – poskytne právníkovi všechny podklady, zajistí podpis smluv a jejich organizaci
zanese smlouvy a návrhy na vklad na katastr nemovitostí
RK může na základě písemné žádosti klientů poskytnout tzv. realitní úschovu – klient má 100% dohled nad finančním tokem, což zaručuje jistotu oběma stranám – kupující se nestane vlastníkem bez zaplacení a prodávající nedostane kupní cenu dřív, než je přepsáno
hlídá tzv. V “vkladové řízení” a informuje kupujícího o aktuálním stavu – nejčastěji o tom, kdy končí vkladové řízení a kdy bude asi proveden vklad a může dojít např. k vyplacení KC a k předání nemovitosti
Je to spousta věcí, co říkáte? Není lepší věnovat se rodině, dětem, práci, která vás naplňuje, a nechat všechny tyto úkony na zkušeném realitním makléři?